Skattkammaren

En spännande söndagsskola för barn mellan 4-11 år.

Vad är skattkammaren

I stort sätt varje söndag finns det en samling för barnen i samband med gudstjänsten. Gemensamt för varje söndag är att starten är 10.00, och att det alltid finns en inchekningsstation som hälsar barn och föräldrar välkomna.

Skattkammaren är öppen för barn f r o m 4 år, men även yngre barn får gärna vara med om de har med förälder eller annan vuxen. F r o m 11-års åldern börjar man i Youngsters. Söndagarna följer en återkommande rytm med tre olika upplägg:

Storsamling

Storsamling innebär att barnen är med ca 10 minuter inne i kyrksalen. Under denna del sjunger vi Skattkammarsången och introducerar det ämne som dagens
samling skall handla om. Vi går sedan gemensamt upp till Biblioteket (storstugan). Där samlas vi för att t ex kolla om det är några nya barn, stämma av om
någon har fyllt år sen sist, samla in till vårt aktuella projekt mm. Snart tar ett interaktivt drama vid. Några eller alla av Bibliotekets figurer dyker upp, d v s Bert, Vera och Morgan. I år får vi vara med och se vad de hittar på när biblioteket är stängt! En uppdragsklocka börjar ringa och lysa, ett bibelmysterium väntar på att lösas! Till hjälp att lösa olika uppgifter har de bland annat den talande superdatorn och en tidsmaskin. Dramat hjälper oss att förstå Bibelns berättelse och livet som lärjungar till Jesus.

När samlingen i Biblioteket är slut kan barnen välja på att pyssla i Vardags- rummet eller leka i Sporthallen. Kyrkfika serveras från 11.15. (OBS! Detta
klockslag innebär även att ledarnas ansvar avslutas.)

Lek, pyssel och bön

Denna söndag samlas barnen direkt i Biblioteket. Samlingen inleds på samma sätt som Storsamlingen men istället för drama så kan man välja att gå till
sporthallen för lek och sport eller pyssla och se en kort film i Vardagsrummet. Någon gång runt 10.40 samlas ledare och barn i andaktsrummet, samt förälder/anhörig (även om man inte varit med i aktiviteterna). Där vi får en kort information. Betlehems-/sidosalen är inredd med bönestationer som passar för
barnen och de får även en uppgift vid pysselbord. Upplägget ger föräldrarna möjlighet att ta nattvarden, barnen får vara med i ett välfyllt bönerum och själva
uttrycka sin bön. Gör det gärna tillsammans i familjen! Dagsform avgör hur länge man som familj känner att man är med, vi befinner oss nu i slutet av gudstjänsten så nästa moment blir kyrkfika.

Alla åldras gudstjänst

En gudstjänst som ska kännetecknas av att den riktar sig till just alla åldrar, men med ett särskilt hjärta för barn och unga. Det märks i sånger och i drama där barnens bekantingar från biblioteket dyker upp. Men också i hur vi uttrycker bön och lovsång. Denna form av gudstjänst är ca 50 minuter lång och följs av ett framdukat fika i vardagsrummet, där familjer får chans att sitta ner och prata och lära känna varandra. Denna söndag är perfekt att fortsätta gemenskapen med After Church då vi fortsätter att umgås över lunch. Årstid bestämmer om vi hämtar mat på någon restaurang, picknickar, kokar pasta i kyrkan eller fortsätter gemenskapen i några hem.

Bra att känna till

I sidosalen finns ett pysselbord där man under gudstjänstens gång kan sitta ner, i rummet finns också lekpåsar.

I sporthallen finns bollar och lekmaterial för stora och små. En trappa upp finns ett inrett lekrum för de yngre barnen, i anslutning till rummet finns ett pentry med t ex micro, vattenkokare och brödrost. I frysen finns bröd och här finns även kex/skorpor om hungern sätter in. I pentryt finns även haklappar, barnmuggar, tallrikar och dylikt. (Givetvis finns allt detta även i anslutning till köket där kyrkfikat serveras.) Än så länge går det bara att höra gudstjänsten via högtalare, vi hoppas att det snart ska vara möjligt att videostreama. För förhoppningen är att de gånger ni är i kyrkan, men inte ges möjlighet att vara med inne i kyrksalen, ändå ska ge något – andligt såväl som socialt.

Målsättning och metod

Med det upplägg och den variation på samlingar som våra söndagar erbjuder, tror vi att barnen kommer lära känna Bibelns berättelser, få hjälp att reflektera över att vara älskad av Gud och Jesus vän, får konkret hjälp att uttrycka bön & tacksamhet, samt övriga centrala delar i kristen tro.

Lek, pyssel & bön erbjuder delaktighet i församlingens bön. Barnens böner är viktiga och här får de via olika sätt utrycka sina böner. Vi tror att det är viktigt att de får se! Se församlingen ta nattvarden, se att människor i alla åldrar ber, och att barn är med mitt i detta. Det kan ge kontakt med en helighet och stillhet.

I alla åldras gudstjänsterna hoppas vi att de känner att de som händer talar till dem. Att de får skratta, röra sig/dansa, spela med i lovsången. För precis som stillhet och helighet har sin plats så har glädjen och tillhörigheten sin!

Vid ett flertal söndagar får barnen med sig en symbol, påminnelsekort, bön, bild eller liknande att använda i andakten hemma. Skaffa gärna en fin låda/burk att samla och spara detta i. Se det som en hjälp för att få till hemmaandakten, låt barnen minnas och berätta. Kyrkan och hemmet behöver samspela, precis som söndagen och vardagen! Kontakta oss för hjälpmedel, tips, böner för föräldrar, förslag på hemsidor och appar kring detta och missa inte de samlingar vi bjuder in till!

Biblioteket fungerar som ett riktigt bibliotek! Låna gärna hem bra böcker att läsa hemma. Gäller både vuxna och barn. Instruktioner finns på plats.

Kalender

Skattkammaren – Lek, pyssel & bön

3 november @ 10:00 - 11:30

Skattkammaren – Alla åldrar

10 november @ 10:00 - 11:30

Skattkammaren – Lek, pyssel & bön

8 december @ 10:00 - 11:30

Skattkammaren – Alla åldrar

15 december @ 10:00 - 11:30

Vanliga frågor och svar

När?
10:45 (09:45 sommartid) och håller på lika länge som den vanliga Gudstjänsten

Jag vill veta mer
Anmäl dig till vårt nyhets/tips-mail för att bli uppdaterad om vad som är på gång. Kontakta fredrik@allianskyrkan.se

Söndagsskolan är som en Gudstjänst, fast på barnens villkor. Beroende på antal så delar vi ofta in barnen i grupper efter ålder för att kunna dem det allra bästa utifrån sin ålder. När den vanliga Gudstjänsten är slut kan föräldrarna hämta sina barn.

Du kan komma precis som du är!