Allianskyrkan i Jönköping är en frikyrkoförsamling ansluten till Svenska Allianmissionen och har sina kyrkolokaler på Östra Storgatan 56, mitt i Jönköping.

Vad vi tror på

Tron på Jesus Kristus är central i vår församling. Här kan du läsa mer om våra grundpelare.

Vår vision

Vi vill vara en växande församling där alla får plats.

Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.

Johannes 3:16

Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand.

Jes 41:10

Jesus talade åter till dem och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”

Johannes 8:12

En anrik historia

Allianskyrkan i Jönköping har en gammal och anrik historia. Den 11 oktober, 1909, samlades medlemmar i den så kallade Femöresföreningen, en sammanslutning som träffades en gång i veckan för att lyssna till Guds ord och samtidigt offra 5 öre per medlem. Föreningens medlemmar bestämde sig för att byta namn till Jönköpings Evangeliska Missionsförsamling, det som senare blev Allianskyrkan i Jönköping.

Mycket har förändrats genom åren men budskapet om frälsning genom tron på Jesus Kristus är detsamma än idag.