Loading Events

Få, om ens någon, har satt sådana avtryck i svensk psalmhistoria som Lina Sandell. Hennes sånger har älskats av människor i generationer.

”Blott en dag” är en konsert om Lina Sandells liv och texter i nya och spännande arrangemang för sång, piano, klarinett och orgel. Med sånger som: Blott en dag, Bred dina vida vingar, Herrens nåd är var morgon ny och Jag är en gäst och främling så bjuder denna konsert på en unik musikupplevelse.

Dessa sånger är ju väldigt folkkära och har betytt så mycket för så människor under årens lopp. Man kan verkligen säga att de har berört den svenska folksjälen och att de nu lyfts fram på ett nytt och spännande sätt är fantastiskt roligt.

För sången står Tine Röjås, uppvuxen i Boråstrakten men numera Boxholmsbo. Röjås är examinerad sångpedagog och musiklärare på Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Hon arbetar förutom att vara frilansmusiker också som sångpedagog och körpedagog på De Geergymnasiet Musik i Norrköping.

Nils-Petter Vaggelyr, på piano och klarinett, bor i Skänninge och arbetar som kyrkomusiker i Boxholm. Förutom det frilansar han med olika uppdrag inom ljud och musik.

Gösta Nylund, orgel, är också bosatt i Boxholm. Han är kammarmusikutbildad pianist, pianopedagog,  kantor och frilansande kyrkomusiker.